הביוב סתום? המים לא יורדים בכיור המטבח? ככל הנראה קיימת סתימה. אם מדובר בסתימה בבריכות הביוב החיצוניות או בסתימה קשה, אין מנוס מלהזמין בעל מקצוע מיומן (ביובית כמובן, נגיע לכך בהמשך).

אך אם מדובר בסתימה קלה, יתכן שהפתרון הקל והנוח עבורנו יהיה שימוש בחומרים לפתיחת סתימות. למה רק יתכן? במאמר זה נפרט לא רק את היתרונות בשימוש בחומרים לפתיחת סתימות, אלא גם את הסיכונים הנובעים משימוש בחומרים לפתיחת סתימות.

ביובית לפתיחת סתימות ביוב

תכשירים לדוגמה לפתיחת סתימות ביוב

קיימים בשוק לא מעט תכשירים לפתיחת סתימות ביוב, כאשר ההבדלים ביניהם מתחלקים בעיקר לסוג הסתימות אותן נועד החומר לפתור, ואופן פעולת החומר הפעיל.

  • סודה קאוסטית (caustic soda) – סודה קאוסטית זו תרכובת של נתרן הידרוקסידי, אשר הינו בסיס כימי חזק. לסודה הקאוסטית מגוון שימושים בתעשייה, בעיקר למוצרי ניקוי סבונים ומוצרי נייר, וכן לפתיחת סתימות ביוב.
    חשוב לדעת, סודה קאוסטית זה חומר שביכולתו לא רק לפורר סתימות ביוב, אלא גם לאכול ולפגוע בצנרת הביוב.
  • פותח סתימות אנזימטי HG – מוצר זה מבית Home Guard, נועד לפתיחת סתימות שומן בצנרת מטבחים. פעולת המוצר מתבססת על החדרת חיידקים שנועדו להתמודד עם שאריות אוכל ושומן, ולנטרל ריחות רעים.
  • DRAIN OUT מבית יעקובי – מוצר זה אשר מאושר ע"י מכון התקנים הישראלי, מיועד בעיקר לפתיחת סתימות בצנרת ניקוז באמבטיה ובכיורים.
  • ביקולין – מוצר ביולוגי המגיע בצורה של אבקה. המוצר מכיל בקטריות ואנזימים שמטרתם פתיחת סתימות ביוב ומניעת ריחות לא נעימים. מוצר זה ידידותי לסביבה ולמשתמש.

סיכונים הכרוכים בשימוש בחומרים כימיים וסודה קאוסטית

אחוז גבוה מהחומרים אשר משמשים לפתיחת סתימות ביוב מכיל תרכובות כימיות.
לפני שאתם משתמשים בחומרים אלה, ראוי שתדעו שתרכובות הכימיות עשויות לגרום לפגיעות גוף, וכן לפגיעה ברכוש ובסביבה.
בשורה התחתונה, עליכם להיות מודעים לסיכונים הטמונים בשימוש בחומרים לפתיחת סתימות. הסיכונים העיקריים הם:

  1. סתימות קשות – במידה והחומרים לא פוררו את הסתימה, הם למעשה מתקשים ומתאבנים בצנרת. התוצאה הינה גוש מאסיבי שיוצר סתימת ביוב קשה משמעותית מהסתימה שהייתה מלכתחילה. במקרים רבים הסתימה כה קשה, שאין מנוס מלהחליף את הצנרת או ליצור מעקף.
  2. סכנת כוויות ופגיעה בעור ובעיניים – רבים מהחומרים לפתיחת סתימות מכילים רכיבים כימיים מסוכנים, אשר מחייבים שימוש באמצעי מגן כדוגמת כפפות ומסכות. משתמשים רבים לא מודעים לכך, ועקב החשיפה לחומרים מתרחשות פגיעות גוף רבות אשר כוללות בין השאר גירוד, אדמומיות, כוויות, קשיי נשימה ועוד.
  3. נזקים לצנרת ולגומיות – חומרים אלה עשויים לפגוע בצנרת ורכיבים נוספים כדוגמת גומיות ומחברים. הנזקים עלולים להתבטא בסדקים ושברים שיובילו לנזילות.

מתי מומלץ להשתמש בחומרים לפתיחת סתימות ביוב?

  1. זרימה חלקית ולא סתימה מלאה – כאשר אין סתימה מלאה, אלא קיימת זרימה חלקית של נוזלים, הסיכון בהתאבנות החומר לפתיחת סתימות נמוך. לכן הסיכון בהתרחשות נזק לצנרת נמוך בהשוואה לסתימה מלאה בה אין זרימת נוזלים.
  2. צנרת פלסטיק – צנרת זו פחות פגיעה לחומרים כימיים, וזאת ביחס לצנרות ברזל ועופרת. אף על פי כן נציין שגם צנרת פלסטיק עשויה להינזק מחומרים אלה, ובפרט מחברים וגומיות אשר רגישים יחסית לחומרים כימיים.
  3. סתימת שומני מטבח – לחומרים הכימיים הצלחה יחסית בפתיחת סתימות שנוצרו כתוצאה משומני מטבח, וזאת בהשוואה להצלחה פחותה בפתיחת סתימות שנוצרו כתוצאה ממגבונים לדוגמה.

פתיחת סתימת ביוב ע"י סודה קאוסטית

למרות הסכנות הרבות החלטתם לנסות לפתוח את סתימת הביוב בעזרת סודה קאוסטית? אנו ממליצים לנקוט בצעדי הבטיחות הבאים:

  • ביגוד מגן – לבשו ביגוד מגן כדוגמת כפפות עמידות ומשקפי מגן.
  • אוורור מקסימלי – פיתחו חלונות ודלתות כך שיתקבל אוורור מקסימלי.
  • ייבוש אביזרים סניטריים – הסודה הקאוסטית מגיבה למים, ולכן חשוב לייבש אביזרים סניטריים אשר עשויים לבוא במגע עם החומר כדוגמת אמבטיה, אסלה או כיור. אם לא נייבש אותם – הסודה עשויה לאכול אותם ולגרום לנזק בלתי הפיך.
  • סביבת עבודה סטרילית – הרחיקו בעל חיים, ילדים קטנים ומבוגרים מסביבת העבודה.

לסיכום, כמו שאתם מבינים השימוש בחומרים לפתיחת סתימות איננו מומלץ. לחומרים אלה פוטנציאל נזק עצום הן לצנרת והן לבריאותכם. אם בכל זאת בחרתם לעשות שימוש בחומר כלשהו, עדיף להימנע משימוש בסודה קאוסטית ולהשתמש בחומר אחר.
ולכן, אם יש לכם סתימה בביוב הזמינו בעל מקצוע שיטפל בבעיה ותשאירו לו את כאבי הראש.

אגב, למי שאיננו יודע, הכתובת לפתיחת סתימות היא כמובן הביובית. הביובית נושאת משאבות מתקדמות, אשר מאפשרות לה לבצע פתיחת סתימת ביוב בלחץ מים גבוה בקלות וביעילות. כמו כן, לעיתים צוות הביובית יחליט לפתוח את סתימת הביוב בעזרת משאבת וואקום, אשר תשאב את הפסולת שגרמה לסתימה. שאיבה זו מתבצעת בדיוק כמו שאיבת ביוב.

עד כאן בנושא חומרים לפתיחת סתימת ביוב. אנו מקווים שחידשנו לכם דבר או שניים ובהחלט נשמח אם תקראו עוד מאמרים מרתקים בבלוג הביובית שלנו.