על בעלי עסקים מסוימים קיימת חובה מכוח החוק להתקין מתקן מיוחד להפרדת שומנים ממערכת הביוב העירונית, בהתאם לגודל ותחום פעילות העסק, וזאת על סמך תקנות אשר פורסמו ע"י משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה.

תשתיות הביוב והניקוז נועדו לטפל בשפכים ומתקשות להתמודד עם פסולת כדוגמת שומן ופסולת מזון. השומן נדבק לדפנות הצנרת ואף נצמד לשומן נוסף ויוצר גושי ענק אשר גורמים למגוון תקלות ביוב. כתוצאה מכך נגרמת פגיעה באיכות הסביבה ואף לנזקים כלכליים קשים לתאגידי המים והביוב אשר נאלצים להתמודד עם תוצאות נזקי השומנים. בתוך מפריד השומנים ישנו התקן אשר לוכד את השומנים בזכות כך שהם צפים מעל המים, ועל ידי כך מוזרמים מים נקיים יותר למערכת הביוב הראשית.

שאיבת שומן

תקנות משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה

ב-10.12.2017 פרסם המשרד להגנת הסביבה את התקנות הרלוונטיות האחרונות, כאשר פרסום זה כלל הנחיות לתפעול ותחזוקה של מפריד שומנים ושמנים. לקריאה אודות ההנחיות לחצו כאן.
מספר נקודות עיקריות אליהן מתייחסות ההנחיות לתפעול ותחזוקה של מפריד שומנים ושמנים:

  1. חובה להגביל את זרימת השפכים למפריד השומנים, כך שלא יוזרמו אליו:
    – שפכים סניטריים, נגר עילי נקי ועוד.
    – שפכים שנמצא בהם ריכוז גבוה של שומן שאינו ניתן להפרדה, אלא אם נבחנו תוצאות טיפול המפריד בהם, ונמצא שהמדדים עומדים בערכי הפליטה הדרושים ביציאה מהמפריד.
    – חל איסור מוחלט להזרים שמן טיגון משומש למפריד.
  2. חובה לקבוע נוהל העוסק בריקון וניקוי מפריד השומנים לפי הנחיות המשרד להגנת הסביבה, וכן לבצע בקרה על ביצוע הנוהל.
  3. תדירות ריקון, ניקוי והבקרה על מפריד השומנים יקבעו בהתאם לקיבולת אחסון המוצקים והשומן של מפריד השומנים, לפי הניסיון התפעולי ועל סמך הוראות יצרן המפריד.
  4. תכולת מפריד השומנים תפונה באמצעות מוביל מורשה על פי חוק, אל מתקן טיפול ומחזור המורשה לפי כל דין לטיפול בחומרים אלו.
  5. חובה לשטוף ולנקות את מפריד השומנים בתום השאיבה, כולל צנרת הובלת השפכים אשר ממוקמת בכניסה למפריד השומנים.
  6. בגמר שאיבת תכולת מפריד השומנים יש למלא את המפריד במים עד למצב בו תיווצר זרימה חופשית של מים נקיים בשוחה שנמצאת לאחר מפרי השומנים.

עסקים לדוגמה בהם החוק מחייב התקנת מפריד שומן:

  • מפעלי מזון ומשקאות
  • מפעלי תרופות
  • מפעלי קוסמטיקה
  • מפעלי בשר, עופות, דגים, בע"ח ימיים
  • אולמות אירועים
  • מסעדות, אולמות אירועים, מטבחים מסחריים, מוסדות קייטרינג ומרכזי אספקת מזון
  • קניונים
  • בתי מלון
  • מוסכים
  • תחנות דלק
  • בתי מטבחיים, נחירה ושחיטה

יש לכם בית פרטי? אל דאגה. עליכם לא חלה חובת התקנת מפריד שומנים. עם זאת, אם במטבח ביתכם נעשה שימוש רב בשומן אורגני ולא משנה הסיבה, מומלץ בכל זאת להתקין מפריד שומנים למניעת מטרדים עתידיים.

שאיבת מפריד שומנים לעסקים

 

מהו פאטברג?

פאטברג (FATBERG) זהו כינוי לפסולת המורכבת מגושי שומנים, מגבונים לחים, חיתולים ועוד. פסולת זו אשר איננה מתפרקת בקלות מצטברת ומתגבשת במערכת הביוב עד כדי היווצרות גושי ענק אשר גורמים לתקלות ביוב חמורות. הכינוי פאטברג נוצר עקב הדמיון למילה (Iceberg) שמשמעותה הלועזית הינה קרחון, וזאת מאחר והפאטברג מוצק ויוצר מבנה דמוי קרחון, אם כי מזוהם ומסריח הרבה יותר….

בשנת 2013 התגלה בלונדון הפאטברג השני בגודלו בהיסטוריה, משקלו העצום היה כ-15 טון, השפעתו על מערכת הביוב הייתה כה קשה עד שצמצמה את ספיקת הביוב בפרבר של לונדון ב-95 אחוזים. בשנת 2017 התגלה הפאטברג הגדול בהיסטוריה, אף הוא במערכת הביוב של לונדון. אורכו היה מעל ל-230 מטר ומשקלו המקביל לכ-11 אוטובוסים דו-קומתיים.

רשויות המים והביוב ברחבי העולם משקיעות משאבים רבים לשמירה על תקינות מערכות הביוב, החובה להתקין ולתחזק את מפרידי השומנים נועדה בין השאר למנוע היווצרות פאטברגים אשר יפגעו קשות בתפקוד תשתיות הביוב בישראל ואשר יגרמו לעלויות כספיות עצומות.

לקבלת ייעוץ מקצועי ללא התחייבות ולהזמנת שירותי שאיבת מפריד שומנים לעסקים התקשרו: 072-3922-933