עולמה של הביובית מסקרן ומרתק, לא פלא שאנו נתקלים בשאלות רבות ברמה יומיומית.
במאמר זה ננסה לעשות לכם סדר בדברים, ולרכז את השאלות העיקריות שחוזרות על עצמן. כמובן שצירפנו תשובות מקיפות לכל השאלות.
אגב, אם יש לכם שאלות נוספות אתם מוזמנים לקרוא מידע נוסף בבלוג שלנו או ליצור איתנו קשר בכל עת, אל תתביישו ואל תהססו.
אנו מקווים שתפיקו תועלת רבה ממאמר זה, אשר יעשיר את הידע שלכם ויחשוף אתכם לתחום מרתק ופחות מוכר.

אז בואו ונתחיל,

1. מדוע הביובית נקראת כך? הכינוי "ביובית" כמובן איננו שם רשמי, אלא פשוט כינוי נפוץ וקליט. כינוי זה נבחר עקב היעוד שלה ותחום פעילותה. הכינוי ביובית נגזר משורש המילה ביוב, וזאת בהתאם לפעילות הביובית אשר מתרכזת במתן שרותי ביוב. עם השנים כינוי זה השתרש והפך לשם המזהה של משאית הביובית.

2. כיצד הביובית פועלת? הביובית מתבססת על 2 מערכות עיקריות:

  • מערכת שאיבה – חלקיה העיקריים של משאבת הביוב : משאבת וואקום (יניקה), צינורות שאיבה רחבים, מיכל לאגירת והובלת החומר הנשאב.
  • מערכת לחץ מים – חלקיה העיקריים של מערכת זו: משאבת סניקה (לחץ), צינור לחץ, מיכל מים נקיים אשר יוזרמו ללחץ המים.

3. באיזה ציוד עזר צוות הביובית עושה שימוש? צוות הביובית לא מסתפק במערכות המותקנות על גבי הביובית, ונושא עימו ציוד עזר רב שיאפשר לו לבצע כל עבודה במקצועיות מלאה.
רוצים דוגמאות? רובוט לביוב, משאבה טבולה, ציוד צילום קווי ביוב, כלי אינסטלציה ועוד.

4. מהם השירותים שמבצעת הביובית? השירותים שמבצעת הביובית רבים ומגוונים כאשר רובם משתייכים לתחומי הביוב, הניקוז והשאיבות.

  • שרותי ביוב: פתיחת סתימות ביוב, חיתוך שורשים בביוב, שטיפת קווי ביוב, צילום קווי ביוב.
  • שרותי ניקוז: שטיפת קווי ניקוז, פתיחת סתימה במרזב, ניקוי מרזבים.
  • שרותי שאיבות: שאיבת ביוב, שאיבת הצפות, שאיבת מים, שאיבת בור ספיגה, שאיבת בור שומן.

5. מתי נזמין ביובית ומתי נזמין אינסטלטור? הכלל המנחה הוא שהביובית מטפלת בכל הקשור למערכות ביוב, ואילו האינסטלטור מטפל בכל הקשור למערכת האינסטלציה.
חשוב להדגיש שלמעט הביובית, שום בעל מקצוע לא יוכל לספק מענה איכותי למערכות ביוב וזאת עקב מחסור בציוד מתאים וכמובן הכשרה ומיומנות נדרשת. וכמו שאתם יודעים, נזק למערכות הביוב כתוצאה מעבודה רשלנית עשוי לגרום לכאבי ראש לא פשוטים.
ננסה לעשות לכם סדר עם מס' דוגמאות נפוצות:
נזמים ביובית כאשר: קיימת סתימת ביוב, חדירת שורשים לביוב, יש צורך בשטיפת קו ביוב.
נזמין אינסטלטור כאשר: יש צורך להחליף את הברז, קיימת נזילת מים, צריך להחליף כלי סניטרי כדוגמת אסלה.

6. מהו בור ספיגה? בור ספיגה זהו בור שנועד לאגור שפכים במקרים בהם קיים צורך במערכת הביוב ולא קיים חיבור למערכת הביוב הראשית. בור הספיגה נחפר באדמה כאשר התחתית שלו היה הקרקע עצמה. אופן סילוק הנוזלים מהבור הוא דרך חלחול הנוזלים לקרקע. למעשה בורות הספיגה יוצרים זיהום סביבתי, ולכן קיימות מגבלות מכוח החוק על השימוש בהם וכל שכן על חפירת בורות חדשים.
בד"כ לאחר מספר שנים קצב חלחול הנוזלים יורד, ויש צורך לבצע שאיבה תקופתית. אם לא נשאב את תכולת הבור, השפכים עשויים לגלוש החוצה ולגרום לזיהום סביבתי.
כמו כל שאיבת ביוב, גם שאיבת בור ספיגה נעשית ע"י הביובית.

7. מה הביובית עושה עם החומרים שהיא שאבה? בהתאם לתקנות המשרד להגנת הסביבה ובהתאם לחוקים המחייבים וחלים עליה, הביובית מובילה את החומרים שנשאבו לאתרי הטמנה מורשים המכונים גם מכונים לטיהור שפכים. באתר זה החומרים עוברים הליכי מחזור כך שיושבו לטבע תוך יצירת מינימום נזקים סביבתיים. מרבית השימושים שנעשים בתוצרים הממוחזרים הם שימוש לדשן, חקלאות, השקיה ואף הזרמת מי קולחין לנחלים.
חשוב לציין שמכון טיהור השפכים מטפל בכל חומר בתהליך שונה, ולכן גם הביובית מובילה את החומרים בנפרד. לדוגמה, אם הביובית שאבה ביוב היא לא תשאב שומנים אורגניים או כל חומר שאיננו ביוב, עד לפריקת הביוב במט"ש.

8. מהן הסכנות בעבודת הביובית? בעבודת הביובית טמונות סכנות רבות, לא אחת ולא שתיים. הסכנות הן בעיקר לצוות הביובית אך גם לעוברי אורח. הסכנות הפוטנציאליות כוללות גזים רעילים שבוקעים ממערכת הביוב, חיידקים מסוכנים, חולדות ושאר מזיקים, בורות עמוקים ועוד.
צוות הביובית מיומן ועובר הכשרות מקיפות כיצד להתמודד עם הסכנות, אך גם על עוברי האורח חלה אחריות להימנע מהסכנות ככל האפשר ולהישמע להוראות צוות הביובית.
דוגמאות לאמצעי מיגון וזהירות בהם משתמש צוות הביובית: קונוסים וגדרות לתיחום בורות עמוקים, חליפות הגנה, מסכות וכפפות, רתמות קשירה, קסדות וגלאי גזים.

9. מה עושים כשאין גישה לביובית משאית? אם אתם זקוקים לשרותי ביובית עקב תקלה בחניון תת קרקעי, או שאתם גרים במבנה צר וחוששים לביובית לא תהיה גישה נוחה, אז דעו שקיים פתרון עבורכם.
אנו במרכז לביוביות ושאיבות בנינו ביובית נמוכה. ביובית זו מותקנת על גבי רכב נמוך בעל יכולת נגישות גבוהה, אשר יוכל לתת מענה במקרים בהם למשאיות שלנו לא תהיה גישה נוחה. אופן פעולת ביובית נמוכה זהה לביובית משאית, אם כי נפחי הפעילות וקצב העבודה של הביובית הנמוכה קטנים יותר. הסיבה לכך היא מגבלת כושר הנשיאה שלה בהשוואה למשאית.

10. מדוע חשוב לוודא שצוות הביובית מקצועי? עבודה מקצועית תיתן לכם שקט לתקופה ארוכה, אחרי הכול מי מאיתנו רוצה לשלם על פתיחת סתימת ביוב ולהתעורר לאחר מספר ימים עם סתימה נוספת? יתרה מזו, נדגיש שעבודת הביובית מחייבת שימוש בכלים מסובכים לתפעול, אשר עשויים לגרום לנזקים לתשתית עקב תפעול לקוי או כמה שניות של חוסר ריכוז.
לפיכך, אל תקלו ראש, בחרו בצוות מקצועי ומיומן, בכל הקשור לתשתית הביוב שלכם, אין על מה להתפשר.

11. למי הביובית מציעה שירותים? אם חשבתם שעבודת הביובית מתחילה ומסתיימת בפתיחת סתימות בבתים פרטיים ובנייני מגורים, כדאי שתדעו שרק אחוז קטן משירותיה של הביובית מופנה ללקוחות פרטיים. מרבית שירותי הביובית מבוצעים עבור רשויות מקומיות כדוגמות מועצות ועיריות, ולקוחות עסקיים כדוגמת מפעלים, קבלני בניין, מסעדות, אולמות אירועים, תחנות דלק ועוד.

12. כמה עולים שרותי ביובית? עלויות שרותי הביובית מגוונים ומשתנים בהתאם למספר גורמים עיקריים:

  • סוג השירות – שאיבת ביוב? שאיבת הצפה? פתיחת סתימה? עלות השירות עשויה להשתנות בהתאם לשירות המבוקש.
  • מורכבות השירות – היקף העבודה סטנדרטי? או שמדובר בעבודה מורכבת אשר כוללת מאמץ ניכר? כמו כל שירות שתזמינו, ככל שהעבודה מורכבת יותר קח עלות השירות תעלה.
    פתיחת סתימת ביוב כתוצאה מהצטברות מגבונים תהיה זולה יותר מפתיחת סתימת ביוב שנוצרה כתוצאה מחדירת שורשים למערכת הביוב.
  • פרמטרים כלליים – ישנם מספר פרמטרים נוספים שעשויים להשפיע על עלות שרותי הביובית. הבאנו לפניכם מספר דוגמאות: האם אתם לקוחות קבועים? לקוח פרטי או עסקי? האם מדובר בצורך דחוף לשירות חירום בשעת לילה מאוחרת?

אם אתם מעוניינים במידע נוסף, אנו ממליצים שתעברו למחירון ביובית, זהו המחירון המפורט והנרחב שלנו אשר כולל מידע מפורט בדבר עלויות שרותי הביובית.
מעוניינים במידע נוסף על תחומי הביובית והשאיבות? אתם מוזמנים לקרוא עמודים נוספים בבלוג שלנו.